Zapalenie wielokorzeniowe

Ostre, idiopatyczne zapalenie wielokorzeniowe

Jedna z najczęstszych chorób układu nerwowego u psów. U kotów występuje rzadko.  Jest chorobą o nieznanej przyczynie. U psów rozwój zapalenia wielokorzeniowego może być inicjowany kontaktem ze śliną szopa pracza (ale choroba występuje powszechnie również w takich krajach gdzie taki kontakt jest niemożliwy, czy mało prawdopodobny). W przebiegu choroby dochodzi do zapalenia korzeni nerwowych (odchodzących parami od kolejnych segmentów rdzenia kręgowego, korzenie nerwowe przechodzą dalej na przebiegu w pnie nerwowe, nerwy rdzeniowe i obwodowe).

Objawy:

• mają charakter ostry

• początkowo widoczny jest niedowład kończyn miednicznych, następnie w ciągu 2-3 kolejnych dni objawy ewoluują ku ciężkiemu niedowładowi lub porażeniu wszystkich czterech kończyn,

• osłabione lub nieobecne odruchy rdzeniowe (kończynowe),

• zmniejszone napięcie mięśniowe,

• po kilku dniach od momentu początku choroby pojawiają sie zaniki mięśniowe,

• dysfonia (problemy w wydawaniu głosu),

• czasem porażenie mięśni twarzy,

• przeczulica i bólu kończyn (rzadko u psów, zwykle u kotów).

• w ciężkich przypadkach zaburzenia oddychania (niedowład/porażenie mięśni oddechowych).

Diagnostyka

• badanie neurologiczne,

• badanie płynu mózgowo-rdzeniowego (typowo jest nieprawidłowy),

• badanie elektroneurodiagnostyczne (jest rzadko niezbędne do postawienia diagnozy).

Leczenie

Brak możliwości zastosowania leczenia przyczynowego. Choroba ma charakter samoograniczający się, co oznacza, że objawy zaczynają spontanicznie ustępować. Konieczna jest terapia wspierająca i ukierunkowana na zapobieganie powikłaniom (miękkie posłanie, częste zmiany pozycji ciała, płynoterapia, pomoc w pobieraniu pokarmu i wody oraz oddawaniu kału i moczu oraz intensywna rehabilitacja.

Rokowanie

Rokowanie jest dobre - chore zwierzęta wracają do zdrowia pod warunkiem, że zapewni się im odpowiednią opiekę. Gorzej rokują pacjenci z niewydolnością oddechową i powikłaniami (zachłystowe zapalenie płuc, zakażenia dróg moczowych, odleżyny). U najciężej chorych zwierząt może być konieczne zastosowanie respiratora do wspomagania oddychania.

Pierwotniacze zapalenie korzeni nerwowych

Zapalenie korzeni nerwowych może być powodowane przez pierwotniaki, takie jak Toxoplasma gondii (u kotów i psów) oraz Neospora caninum (tylko u psów). Może mu towarzyszyć zapalenie wielomięśniowe, zapalenie centralnego układu nerwowego oraz objawy z innych narządów.

Choroba najczęściej obserwowana jest u szczeniąt, ale może wystąpić u psów w każdym wieku oraz u kotów.

Objawy u psów

Niedowłady i przeprost kończyn (zwykle tylko miednicznych), zaniki mięśniowe. Bolesność okolicy grzbietu i kończyn.

Objawy u kotów

Niedowłady kończyn, czasami początkowo widoczne w zakresie kończyn miednicznych, następnie czterokończynowe, zmniejszone napięcie i zaniki mięśniowe. Bolesność okolicy grzbietu i kończyn.

Diagnostyka

Rozpoznanie stawiane jest na podstawie badań serologicznych (badania się surowicę krwi pod kątem obecności przeciwciał swoistych) lub badania wycinków tkanek.

dr n.wet. Diana Stęgierska