Terapia kannabinolem (CBD)

Wyciągi z leczniczej marihuany zawierające kannabinol (CBD), czyli naturalny kannabinoid pochodzący z konopi indyjskich (CBD) jest coraz częściej podawany u psów i kotów cierpiących na choroby neurologiczne jako wsparcie konwencjonalnej terapii. Upatruje się w nim szansy na złagodzenie bólu i innych objawów towarzyszących chorobom układu nerwowego oraz poprawę samopoczucia chorych zwierząt.  Kannabinoidy to grupa biologicznie aktywnych organicznych związków chemicznych oddziałujących na tzw. układ endokannabinoidowy. Układ ten zaangażowany jest w liczne procesy fizjologiczne, tym również te, które zachodzą w obrębie układu nerwowego lub są od niego zależne.

Wyróżnia się następujące grupy kannabinoidów:

• endokannabinoidy czyli występujących w organizmach zwierząt,

• kannabinoidy roślinne, np. kannabinol występujący w konopiach indyjskich,

• kannabinoidy syntetyczne (stworzone przez człowieka).

Kannabinol charakteryzuje się stosunkowo wysokim indeksem bezpieczeństwa, ale jego stosowanie nie jest całkowicie bezpieczne. Efekt  terapeutyczny u psów i kotów jest trudny do przewidzenia. To, czy pojawi się pozytywna reakcja na CBD zależy prawdopodobnie od tego, czy u zwierzęcia występuje deficyt w układzie endokannabinoidowym. Decydując się na zastosowanie u psa lub kota kannabinolu należy pamiętać, że na dzień dzisiejszy, w przypadku wielu chorób układu nerwowego, brak jest jeszcze jednoznacznych dowodów naukowych uzasadniających prowadzenie tego typu terapii. Dodatkowo dostępne dane nie pozwalają na doprecyzowanie zaleceń, czy określenie jakie jest ryzyko zastosowania kannabinolu u różnych grup pacjentów.

Zastosowanie CBD u psów i kotów w chorobach układu nerwowego

• Leczenie bólu

CBD wykazuje właściwości przeciwbólowe i może być stosowane w leczeniu bólu neuropatycznego, nowotworowego i ortopedycznego (np. w osteoarthritis). ​​

• Terapia padaczki

Dotychczas opublikowane wynik badań dotyczących możliwości zastosowania CBD w kontrolowaniu objawów padaczki u psów i kotów wciąż są niewystarczające, ażeby wyciągnąć jednoznaczne wnioski co do zasadności i bezpieczeństwa zastosowania w takich przypadkach.

U niektórych psów CBD prawdopodobnie wpływa korzystnie na przebieg choroby i pozwala na redukcję dawek stosowanych leków przeciwpadaczkowych. Nie można jednakże wykluczyć tego, że taka terapia może nieść ze sobą pewne zagrożenia.  CBD jest inhibitorem cytochromu P450 o długim okresie półtrwania u psów, dlatego może potencjalnie wpływać działanie leków przeciwpadaczkowych.

• Terapia onkologiczna

Udowodniono, że CBD wywiera efekt przeciwnowotworowy w warunkach in vitro poprzez efekt hamowania angiogenezy i metastazy oraz indukcję śmierci komórek nowotworowych. Brak wyników badań naukowych potwierdzających skuteczność zastosowania CBD w leczeniu nowotworów u psów i kotów (istnieją wyłącznie wzmianki anegdotyczne o pozytywnych efektach leczenia u pojedynczych pacjentów).

Dawki stosowane u psów i kotów

• Zalecana do niedawna dawka CBD to zwykle 0,1-0,5 mg/kg m.c. 2 x dziennie.

• Wyniki ostatnich badań dowodzą, że .

• W oparciu o wyniki ostatnich badań dowodzące, że dawki dużo wyższe niż te dotychczas stosowane są bezpieczne, zaktualizowano zalecenia zwiększając zakres terapeutyczny (0,1 -2 mg kg/m.c.).

• W leczeniu bólu neuropatycznego zwykle skuteczne są niższe dawki niż w przypadku bólu nowotworowego lub ortopedycznego.

• Zastosowanie CBD wraz z lekiem opioidowym pozwala prawdopodobnie zmniejszyć dawkę tego drugiego.

• Jedyna, na dzień dzisiejszy, zalecana droga podania CBD u zwierząt, to droga doustna.

Działania uboczne

• Najczęstszym działaniem ubocznym u psów i kotów jest biegunka.

• Preparaty z CBD mogą prawdopodobnie wpływać na metabolizm innych leków (w tym przeciwpadaczkow

• Zastosowanie leczniczej marihuany lub preparatów zawierających obok CBD również THC prowadzi u psów i kotów  do zatrucia (nierzadko groźnego w skutkach).

• Preparaty przeznaczone dla ludzi mogą zawierać niebezpieczne dla zwierząt dodatki i nie powinny być stosowane u zwierząt.

• Nielegalne produkty z CBD lub te o niskiej jakości mogą zawierać różne toksyczne domieszki.

autor: dr n.wet. Diana Stęgierska

Projekt_bez_tytu%C3%85%C2%82u_(26)_edite